טיפוגרפיה בעיצוב

בפרק זה נעסוק:
-טיפוגרפיה בעיצוב
-יחס בין דימוי לטקסט
-טיפוגרפיה כדימוי מרכזי
-טיפוגרפיה תלת מימדית

המטרה העיקרית בעיצוב גרפי היא להעביר איזשהו מסר לפי הקונספט שמוצב מלפנינו. ישנם מספר אלמנטים בעיצוב גרפי שעוזרים לנו לעצב ברוח הקונספט והבולטים ביניהם הם:
טיפוגרפיה- גודל הטקסט, מיקום הטקסט- בקטן  נכתוב את הטקסט הפחות חשוב, בגדול נכתוב את מה שחשוב, נשתמש בגופן מעוצב על מנת להעביר מסר. פונט עגול ישדר רכות, פונט מפוזר ישדר חוסר יציבות, פונט קופצני ישדר התלהבות, פונט בכתב יד ישדר אמינות, פונט מפותל ישדר נשיות פונט עבה וקשה ישדר לנו יציבות וכן הלאה...
קומפוזיציה- סידור האלמנטים על משטח העבודה.
העיקר הוא יצירת הרמוניה בין האלמנטים השונים תוך הדגשת העיקר, כגון: ויז'ואל מרכזי, כותרת, טיזר, "מבצע" וכדומה, והצנעת הפרטים הפחות חשובים להעברת המסר כגון- טקסט רץ (לשימוש עד.., אופן שימוש, איפה ניתן להשיג..)
בקומפוזיציה נתייחס לסביבה שבה תוצג העבודה שלנו. אם זו עיתונות, שלט חוצות, גלויה, אריזה וכד'. נתייחס בעיצוב לחתך הזהב, למסגרת הכללית ונעצב לנו איזשהו סיפור קצר המעביר את הקונספט, לנוחות הקורא וליעילות המפרסם.
אימג' מרכזי- האימג' יכולה להיות תמונה ששווה אלף מילים ומעבירה את המסר בשלמותו. האימג' גם יכול להיות איזשהו ויז'ואל שמשמש כטיזר ונחתם במשפט שמשלים לנו את המסר. האימג' המרכזי גם יכול להיות טקסט, מילה, לוגו החברה או כל דבר שיצרנו שאליו נמשכת העין לראשונה והוא הדבר הראשון שעליו יפלו עיניי המתבונן.
היחס בין דימוי לטקסט
היררכיה, היא מערכת של דירוג וארגון. 
בהקשר של עיצוב, האלמנט הבולט ביותר הוא בראש ההיררכיה והאלמנט הכי פחות בולט הוא המישני ביותר בהיררכיה.
לדוגמא:

ניתן לראות שבראש ההיררכיה נמאת הכותרת, היא האלמנט הבולט ביותר ונמצא ב"שכבה" העליונה. אחריה נמצא הדימוי בדירוג ההיררכיה, הוא האלמנט הגדול ביותר ומתפרש על שטח כ- 2/3 מהחלל הנתון. האחרון בהיררכיה נמצא הטקסט הרץ, הוא אינפורמטיבי ואותו המתבונן יקרא רק במידה והכותרת והדימוי יתפסו את תשומת ליבו ויעניינו אותו.
גריד = מיתווה.
בעזרתו מתאר הגרפיקאי/מעצב את הגיאומטריה של הדף: היכן ממוקמות כותרות, מספרי עמוד, גוף הטקסט, מיקום הקיפול, מיקומי שטנץ, גבולות נטו וברוטו וכמובן צלבי החיתוך.
הגריד מחלק את הדף לעמודות שוות אשר מצד אחד מגבילות את
 המעצב לחוקים ברורים אך גם מאפשר לו לשבור חוקים אלה וליצור הבדלי היררכיה.
לדוגמא: 
בדוגמא ניתן לראות יישום של גריד של 3 טורים. בעמוד הימני המעצב נשאר בגבולות הטורים ומתיחס גם לקו האמצע המחלק את העמוד ל2 אזורים. באיזור העליון נמצאים הדימוי והכותרת ובתחתון נמצאים בלוקים של טקסט רץ.
בעמוד השמאלי המעצב חורג מהגריד ויוצר דו שיח בין הדימוי לטקסט, הטקסט הרץ מתשפרש על טור וחצי ומקבל קימור באמצע הבלוק.

דוגמא נוספת:

בדוגמא זו ניתן לראות שהטקסט מתיחס לדימוי בלבד, לא רואים כאן שימוש בגריד אך עדיין נוצרת קומפוזיציה מעניינת וזה בזכות היחס ההרמוני בין הטקסט לדימוי.
תרגיל מס' 3
לאחר שהכרת את המושגים העיקריים בעבודה עם גריד, בחר כרזה או כפולה ממגזין ונתח אותה עפ"י הקריטריונים הבאים:
-גריד, פתח את הקובץ בתוכנת אילוסטריטור או אינדיזיין וסמן את הגריד ואת קווי הרוחב שיש להם התייחסות הכרזה.
-היררכיה, דרג את האלמנטים בכרזה לפי חשיבותם בסדר יורד.
-יחס בין דימוי לטקסט, האם הטקסט מתייחס לדימוי, עולה עליו או עומד בפני עצמו.
-צבעוניות, כיצד הצבעוניות תומכת בקומפוזיצה? אילו אלמנטים בולטים ואילו מושטחים בגלל צבעם?
-את הניתוח כתוב בתגובות לאחר העלת התמונה לבלוג.
טיפוגרפיה כדימוי מרכזי
דוגמאות:

כרזה בה הדימוי המוביל הוא הטיפוגרפיה

טיפוגרפיה כדימוי מרכזי וגם טיפוגרפיה אינפורמטיבית

יחסים וקומפוזיציה בטיפוגרפיה



לוגו טייפ 
לוגו טייפ הינו לוגו המורכב מטיפוגרפיה, הלוגו יכול להיות מורכב רק מטיפוגרפיה
או משולב עם אלמנטים נוספים.
לפניכם מספר דוגמאות של לוגואים מפורסמים אשר מבוססים על טיפוגרפיה




לפניכם ווידאו המדגים כיצד ניתן לבנות לוגו מפונט 



תרגיל מס' 4
- עלייך לעצב לוגו טייפ אשר יכיל את השם שלך ויעביר תכונה בולטת שלך.
-התייחס לסוג הכתב, צבעוניות, גודל, קומפוזיציה, חומריות וכו'. 
-טכניקה חופשית: מחשב, ידני, צילום וכו'
-בסיום העבודה, העלה/סרוק את הלוגו לבלוג והוסף בהערה את שמך ואת התכונה שבחרת להעביר.
-עיין בעבודות חבריך ותן הערכה לפי הקריטקיונים המצויינים בהמשך לשלושה לוגואים אשר משכו את תשומת ליבך.
קריטריטריונים להערכה: 
1. האם הלוגו מעביר באופן ברור את התכונה שאותה בחר התלמיד? נמק תשובתך.
2. האם הקומפוזיציה וההיררכיה תומכים בתכונה שאותה רצה התלמיד להעביר? 
2. האם הצבעוניות תומכת במסר?
3. האם סוג הכתב שאותו בחר מעביר את החוויה הנכונה?
4. האם הטכניקה בה בחר לעבוד מתאימה לקונספט?

טיפוגרפיה תלת מימדת 
בשימוש היומיומי אנו נתקלים בטיפוגרפיה כמעט בכל מקום: טלוויזיה, עיתונים, מחשב וכו'.
אנו רואים את הטיפוגרפי כדו מימד. אך לטיפוגרפיה יש עובי, עומק. 
בדוגמאות הבאות ניתן לראות עבודות תלת מימדות של טיפוגרפיה




תרגיל מס' 5
- עלייך לחפש סרטונים באינטרנט המדמים טיפוגרפיה בתלת מימד, 
בסיום החיפוש יש להעלות לבלוג את הסרטונים ולנמק את בחירתך בתגובות (איזה תחושות מעביר הסרטון, האם הוא מקורי ומה מקורי בו וכו'..)